Antwoord vraag 3

Hoe is het mogelijk om tijdens een training op de ROM-machine net zoveel, of meer, calorieŽn te verbranden als tijdens een 'gewone' training?

TWEE METHODEN VOOR CALORIEVERBRANDING

Er bestaan twee specifieke methoden om calorieverbranding door middel van inspanning te verhogen. De eerste methode die bij de meeste mensen bekend is het verrichten van langdurige inspanning bestaande uit zich herhalende bewegingen. De andere methode is het verhogen van de spiermetabolisme. Een pond spierweefsel kan gemiddeld ongeveer 55 calorieŽn per etmaal metaboliseren, maar doet dit niet uit zichzelf; stimulans hiertoe is vereist. Spieren kunnen worden gestimuleerd te metaboliseren door ze - met weerstand Ė uit te rekken. Hoe groter de beweging, des te hoger het aantal gestimuleerde spiercellen. Dat is precies wat er gebeurt tijdens de beoefening van Yoga of Pilates; het met weerstand uitrekken van de spieren door middel van het maken van grote bewegingen. Yoga of Pilates vereist vele uren van training per week en is dan ook voor de gemiddelde bevolking niet praktisch als trainingsroutine 30 tot 90 minuten. De ROM is de 4 minuut durende oplossing die ervoor zorgt dat alle spieren over een groot bewegingsbereik worden uitgestrekt. Daar komt nog bij dat de spierkracht toeneemt en er behoorlijke cardiovoordelen worden behaald.

CALORIEVERBRANDING OP DE ROM-MACHINE

Hieronder wordt een overzicht gegeven van de hoeveelheid calorieŽn die wordt verbrand gedurende en na afloop van 60 minuten lichamelijke inspanning op een loopband en met 4 minuten op de ROM:

HOGER METABOLISME DOOR ROM-TRAINING

N.B.: Als gevolg van de lange duur van 60 minuten op de loopband wordt 3,75 % van je spieren gestimuleerd tot ongeveer hun maximale metaboliseringscapaciteit. Gedurende de veel kortere inspanning op de ROM wordt 44% van je spieren, die zijn gestimuleerd een hoger metabolisme te bewerkstelligen, slechts tot 50 - 75% van hun maximale metaboliseringscapaciteit gestimuleerd. Gezien het feit echter dat er op de ROM 12 keer zoveel spiercellen worden gestimuleerd, is het totale aantal calorieŽn dat wordt verbrand als gevolg van de 4 minuut durende inspanning op de ROM hoger dan als gevolg van 60 minuten op de loopband.

DEZELFDE RESULTATEN MET EEN APPARAAT VAN Ä 200

U kunt dezelfde resultaten qua gezondheid en fitheid verkrijgen door te trainen op goedkopere apparaten. Het enige verschil tussen de ROM-machine en andere trainingsmethoden is TIJD. De ROM-training kost 4 minuten, waarna u aan de score kunt aflezen hoe fit u bent. Andere vormen van training met dezelfde gezondheids- en fitheidsresultaten als bij de 4 minuten durende ROM-training kosten u van 45 minuten tot 90 minuten tijd. Een ander belangrijk verschil is dat slechts 20% van de mensen de discipline heeft om minimaal driemaal per week 45 tot 90 minuten te trainen. 85% van de mensen heeft wel de discipline om dagelijks 4 minuten op de ROM-machine te trainen. Geloof het of niet, maar 10% tot 15% van de ROM-gebruikers heeft niet de discipline om 4 minuten per dag te trainen. Veel van deze ongedisciplineerde ROM-gebruikers gaan weer trainen op de ROM-machine als zij zich ongezond voelen. Het is makkelijk om een training van 4 minuten per dag weer op te pakken.

FAQ ROM-machine

© Copyright 2009 - 2011 Exercise Works BV - Site door Maxes